Phishing en online oplichting

Je kocht iets op een zoekertjessite, maar kreeg nooit je bestelling. Of je gaf je bankgegevens door en plots is er geld verdwenen. Je gebruikte itsme of een bankkaartlezer op vraag van derden. Misschien klikte je op een verdachte link in een e-mail of sms en je rekening werd geplunderd.

Hoe voorkom je dat je wordt opgelicht?

  • Gebruik NOOIT je bankkaartlezer of itsme op vraag van derden (ook banken).
  • Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook.
  • Klik niet op verdachte links in e-mails of berichten.
  • Betaal niet via tussenpersonen of bedrijven zoals transportbedrijven of verzendfirma’s.
  • Stuur nooit kopies van jouw identiteitsdocumenten door.
  • Bij afhalen of cash betalen, heb je meer zekerheid. Er zijn landen waar je overschrijvingen kan annuleren.
  • Geef geen geld aan kennissen, vrienden of liefdes die je alleen online kent.
  • Pincodes en bankgegevens zijn privé! Hou dat zo!
  • Word je opgebeld door een bank, Cardstop of ‘hulpdienst’? Haak in en bel zelf naar het officiële nummer.
  • Word er druk gelegd of voel je angst? WEES ALERT!
  • Zoek online reviews van websites, bijvoorbeeld Trustpilot, voor je iets koopt op een onbekende website.

Toch slachtoffer geworden? Doe dit meteen

  • Contacteer de fraudedienst van je bank (24/24).
  • Contacteer Cardstop (078 170 170) om je kaarten te blokkeren.
  • Neem contact op met de lokale politie.

Politie Zuiderkempen

De Merodedreef 15, Westerlo (na afspraak)

014 53 96 00

www.politie.be/5365/contact