Pidpa vervangt drinkwaterleiding onder Grote Baan
De werken van Pidpa brengen voor veel mensen hinder met zich mee. Op deze pagina geven we als lokaal bestuur de meest recente informatie mee die we kunnen delen. Voor alle duidelijkheid; die informatie moeten we halen bij Pidpa zelf. Overleg met Pidpa gebeurt op regelmatige tijdstippen maar zoals bij alle infrastructuurwerken spelen veel factoren mee. Zeker als het gaat om een project van deze omvang (volledige Grote Baan). Omliggende gemeenten zullen in de mate van het mogelijke proberen rekening te houden met deze werken. Dit lukt niet altijd. Alvast bedankt voor uw begrip.
Meest recente status van de werken
FASE 1a : GEDEELTE KEMISOL - OKAY (oktober-november 2025)
- de Grote Baan is in 2 richtingen volledig afgesloten over +- 100 meter ter hoogte van 'OKAY'; geen doorgang mogelijk naar of van het centrum van Hulshout
- Hoe wel rijden; zie hieronder het toegevoegde plan
- Okay blijft bereikbaar vanuit richting Itegem
- De Eikenbroekstraat blijft bereikbaar vanuit richting Itegem
- Fietsers vanuit Hulshout rijden 'centrum Hulshout - Molenstraat - Kleine Molenstraat'
- Busverbindingen van De Lijn zijn omgeleid: 51a (Geel-Mechelen), 220 (Wiekevorst-Aarschot), 515 (Herselt-scholen Heist od Berg)
- Omwonenden zouden van de de aannemer een schrijven moeten ontvangen hebben. Ter hoogte van de boorput, waar je dus helemaal niet door kan, moeten de mensen zelfs persoonlijk zijn gecontacteerd door Pidpa. Is dit niet het geval: richt u zeker tot Pidpa op leidingenprojecten@pidpa.be
- Als gemeente hebben we zeer beperkte impact op deze werken. Wel willen we de informatie ook verzamelen om voor te leggen tijdens een werfvergadering. Bent u een omwonende en ontving u niets/onvoldoende informatie van Pidpa: meldt het ons op klachten@hulshout.be
==> UITGEBREIDER KAARTMATERIAAL EN ALLE INFORMATIE DIE WE ALS LOKAAL BESTUUR TER BESCHIKKING HEBBEN, kan u vinden bij de rubriek 'Stappenplan van de werken', iets verderop deze internetpagina.

Stappenplannen van de werken - details
FASE 1a - KEMISOL - OKAY
Afbakening van de laszone; In de laszone worden de leidingdelen aan elkaar gelast totdat een leiding met de volledige lengte van de boring klaar ligt. De leiding heeft een diameter van 560mm en wordt in houders geplaatst zodat ze niet beschadigd wordt. In de laszone vormt de leiding over lange lengte een obstakel. Zo'n klaarliggende 'slang' is tussen de 500 meter en 1 kilometer lang.
- LOCATIE VAN DE LASZONE VAN FASE 1a - van Kemisol tot 'de Kroon'
- BEREIKBAARHEID - Hulshoutsesteenweg wordt vanaf 'de Kroon' tot aan Kemisol 1-richtingsverkeer in de richting van Itegem
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de laszone van FASE 1a
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de laszone van FASE 1a
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - omgeleid - 51a (Geel-Mechelen), 220 (Wiekevorst-Aarschot), 515 (Herselt-scholen Heist od Berg)
- GESCHATTE TIMING - vanaf 3 oktober hinder tot ongeveer half november (datum afhankelijk van de vordering van de werken)
In de boorzones, zowel waar de boring begint als waar ze eindigt, verwijdert Pidpa het wegdek en wordt een put gegraven. Van aan de startput, waar de machine voor boring en boorsturing voor staat, worden de boorwerken gestart. Een boorkop baant zich, volledig gestuurd en ondergronds, een weg tot in de eindput. Materieel, machines en voertuigen zullen in de omgeving opgesteld staan om de boring te realiseren
- LOCATIE VAN DE BOORZONE VAN FASE 1a - van 'de Kroon' tot aan Okay
- BEREIKBAARHEID - Hulshoutsesteenweg/Grote Baan wordt aan Okay afgesloten in 2 richtingen
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de boorzone van FASE 1a
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de boorzone van FASE 1a
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - omgeleid - 51a (Geel-Mechelen), 220 (Wiekevorst-Aarschot), 515 (Herselt-scholen Heist od Berg)
- GESCHATTE TIMING - vanaf 3 oktober hinder tot ongeveer half november (datum afhankelijk van de vordering van de werken)
- Intrek van de nieuwe leiding; de boorkop wordt bevestigd aan de in de laszone klaarliggende leiding. De boorkop wordt teruggetrokken van in de eindput tot aan de startput, waar de machine voor boring en boorsturing staat. Omdat de nieuwe leiding uit 1 stuk bestaat, is extra hinder mogelijk. De hinder is er enkel tijdens het intrekken en is dus beperkter in de tijd. Als de boorkop weer aan de startput aankomt, is de nieuwe leiding mee getrokken en wacht op verdere afwerking / koppeling met de volgende leidingdelen.
- LOCATIE VAN DE TREKZONE VAN FASE 1a - van Kemisol tot aan Okay
- RICHTING VAN TREKKEN VAN LEIDING - vanuit richting Itegem in de richting van Hulshout centrum
- BEREIKBAARHEID - Hulshoutsesteenweg/Grote Baan wordt vanaf Kemisol tot aan Okay afgesloten in 2 richtingen
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de intrekzone van FASE 1a
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - omgeleid - 51a (Geel-Mechelen), 220 (Wiekevorst-Aarschot), 515 (Herselt-scholen Heist od Berg)
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de intrek van FASE 1a
- GESCHATTE TIMING - afhankelijk van stappen 1 en 2 (ongeveer half november, afhankelijk van de vordering van de werken)
FASE 1b - OKAY - VRANCKXSTRAAT
Afbakening van de laszone; In de laszone worden de leidingdelen aan elkaar gelast totdat een leiding met de volledige lengte van de boring klaar ligt. De leiding heeft een diameter van 560mm en wordt in houders geplaatst zodat ze niet beschadigd wordt. In de laszone vormt de leiding over lange lengte een obstakel. Zo'n klaarliggende 'slang' is tussen de 500 meter en 1 kilometer lang.
- LOCATIE VAN DE LASZONE VAN FASE 1b - van de kerk van Hulshout tot aan de Vranckxstraat
- BEREIKBAARHEID - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de laszone van FASE 1b
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de laszone van FASE 1b
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - download hier
- GESCHATTE TIMING - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
In de boorzones, zowel waar de boring begint als waar ze eindigt, verwijdert Pidpa het wegdek en wordt een put gegraven. Van aan de startput, waar de machine voor boring en boorsturing voor staat, worden de boorwerken gestart. Een boorkop baant zich, volledig gestuurd en ondergronds, een weg tot in de eindput. Materieel, machines en voertuigen zullen in de omgeving opgesteld staan om de boring te realiseren
- LOCATIE VAN DE BOORZONE VAN FASE 1b - van aan Okay tot aan het kruispunt Grote Baan-Booischotseweg
- BEREIKBAARHEID - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de boorzone van FASE 1b
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de boorzone van FASE 1b
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - download hier
- GESCHATTE TIMING - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
- Intrek van de nieuwe leiding; de boorkop wordt bevestigd aan de in de laszone klaarliggende leiding. De boorkop wordt teruggetrokken van in de eindput tot aan de startput, waar de machine voor boring en boorsturing staat. Omdat de nieuwe leiding uit 1 stuk bestaat, is extra hinder mogelijk. De hinder is er enkel tijdens het intrekken en is dus beperkter in de tijd. Als de boorkop weer aan de startput aankomt, is de nieuwe leiding mee getrokken en wacht op verdere afwerking / koppeling met de volgende leidingdelen.
- LOCATIE VAN DE TREKZONE VAN FASE 1b - van Okay tot aan de Vranckxstraat
- RICHTING VAN TREKKEN VAN LEIDING - vanuit richting Eindeke in de richting van Okay
- BEREIKBAARHEID - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
- MOBILITEIT - Fiets - Auto - Vrachtwagen - download hier het circulatieplan (plan met omleidingen) van de intrekzone van FASE 1b
- MOBILITEIT - BUSDIENSTEN - download hier
- DETAILPLAN - Download hier het signalisatieplan (plan met 'oranje borden') van de intrek van FASE 1a
- GESCHATTE TIMING - wordt nog geupdate - afhankelijk van FASE 1a
FASE 2a - details volgen
FASE 2b - details volgen
FASE 3a - details volgen
FASE 3b - details volgen
Veelgestelde vragen
Kan ik als ondernemer een hinderpremie ontvangen?
Ja, je kan als ondernemer een hinderpremie ontvangen. De hinderpremie is er voor kleine ondernemingen en richt zich voornamelijk op de detailhandel ('winkeliers'), de horeca en diensten waarbij ter plaatse een persoonlijk en direct klantencontact is.
Wel moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Je onderneming ligt in de hinderzone.
- Je hebt maximaal negen werknemers in dienst.
- Je onderneming heeft vaste openingsuren.
- Je onderneming ondervindt door wegenwerken ernstige hinder:
- De rijbaan wordt geheel of gedeeltelijk afgesloten.
- De werken hebben een oppervlakte van meer dan 50 m².
- De werken duren minstens dertig opeenvolgende dagen.
Als de bovenstaande voorwaarden zijn vervuld en je dus voor een hinderpremie in aanmerking komt, stuurt de Vlaamse overheid je automatisch een brief om de hinderpremie aan te vragen.
Heb je geen brief gekregen en denk je toch recht op een hinderpremie te hebben, mail dan naar hinderpremie@vlaio.be.
Op de website van Vlaio vind je alle informatie over de hinderpremie, inclusief de voorwaarden en de procedure.